جوابیه "ادیان نیوز" شیعی به هتاکی های اخیر "سنی نیوز" سلفی  

« تفاوت ما با شیعیان صفوی در این است که آن ها بر اساس اخبار و روایات جعلی و دروغین درباره ی اصحاب مهاجر و انصار قضاوت می کنند، ولی به اعتقاد ما مسلمانان اهل سنّت اصحاب مهاجر و انصار همان یاران و شاگردان دست پرورده ی حضرت محمّد – ص – هستند که بخاطر ایمان و اخلاصشان در بندگی الله و فدا کردن جان و مالشان در راه خدا در قرآن کریم به کرّات تعریف و تمجید شده اند

به گزارش ادیان نیوز به دنبال انتشار خبر "پاسخ آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به اعتراض علمای برخی نسبت به ساخت و نشر سریال مختارنامه" ،سایت تندرو و موهن و معلوم الحال سلفی"سنی نیوز" با درج مطلبی به نقل از یکی از کاربران! ،علاوه بر توهین ها و گستاخی های رایجش نسبت به ساحت مقدس مراجع عظام شیعه ،چنین نوشت:
«
و اما بطور کلی از نظر ما مسلمانان اهل سنّت سریال مختارنامه و امثال آن چون صرفاً بر اساس اخبار و روایات تاریخی ساخته می شوند آن هم تاریخی که به اعتراف خود مورخان مملوّ از بهتان و دروغ است، بنابراین هیچ ارزش و اعتباری ندارند. توضیح اینکه: « بدون شک دشمنان اسلام صدها هزار بهتان و دروغ به نام حدیث و روایت ساخته اند و در آن به بدگویی از اصحاب رسول اللهص – پرداخته اند. منابعی که اکنون در اختیار مسلمانان خصوصاً شیعیان است پر از روایات جعلی و دروغین می باشند.

و در ادامه نوشت:
 
تفاوت ما با شیعیان صفوی در این است که آن ها بر اساس اخبار و روایات جعلی و دروغین درباره ی اصحاب مهاجر و انصار قضاوت می کنند، ولی به اعتقاد ما مسلمانان اهل سنّت اصحاب مهاجر و انصار همان یاران و شاگردان دست پرورده ی حضرت محمّد – ص – هستند که بخاطر ایمان و اخلاصشان در بندگی الله و فدا کردن جان و مالشان در راه خدا در قرآن کریم به کرّات تعریف و تمجید شده اند

بعد از درج عین مطالبی که در سایت فوق الذکر آمده ،کوتاه و گویا به ذکر چند نمونه از اعترافات و مکتوبات علمای شاخص اهل سنت و همچنین وهابی(سلفیه) ،در مدح و تمجید اصحاب مهاجر و انصار مورد ادعای مسلمانان اهل سنت اشاره می شود ،شاید که چشم حق بین و گوش حق شنو  و زبان حق گویی پیدا شود و دین را نه آنگونه که مقتضای نفسانیات و هواخواهی خویش ،بلکه بر اساس واقعیت ها و اصول مسلم دینی و آموزه های نبوی و بیان نوربخش خاندان مطهرش تفسیر و تبیین کند.

اشارتی کوتاه به شخصیت برخی از صحابه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در منابع معتبر عامه:

1.
نفرین صحابه توسط پیامبر(ص):
صحیح مسلم از قول عایشه نقل مى کند که پیامبر اکرم(ص) دو تن از صحابه را نفرین کردند. آیا با وجود نفرین پیامبر براى صحابه، باز هم می توان تمامی صحابی پیامبر را مدح و تمجید کرد؟ آیا اینگونه مدیحه سرایی! در شأن و منقبت صحابه پیامبر عظیم الشأن اسلام ،خلاف سیره و سنت آن بزرگوار نیست؟!

2.
صحابی تاجر شراب:
یکی از موارد ناقض این اعتقاد نسبت به صحابه آن است که برخی از صحابه اهل خرید و فروش شراب بوده اند .
"
سمرة بن جندب" کسی است که عمر بن خطاب وی را به خاطر فروش شراب مورد توبیخ قرار داد و گفت: خداوند سمره را بکشد!
علمای بسیار زیادی از اهل سنت همچون شافعی ،احمد بن حنبل ،عبدالرزاق بن همام ،مسلم بن حجاج ،ابن ماجه ،دارمی و نسائی در کتابهایشان چنین نقل كرده اند:
"
عن بن عَبَّاسٍ قال بَلَغَ عُمَرَ أَنَّ سَمُرَةَ بَاعَ خَمْرًا فقال قَاتَلَ الله سَمُرَةَ أَلَمْ یَعْلَمْ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ e قال لَعَنَ الله الْیَهُودَ حُرِّمَتْ علیهم الشُّحُومُ فَجَمَلُوهَا فَبَاعُوهَا".
ابن عباس می گوید به عمر بن خطاب خبر دادند که سمره ( بن جندب ) شراب فروخته است ،پس عمر بن خطاب گفت : خداوند سمره را بکشد. آیا نمی داند که رسول الله صلی الله علیه – و آله –و سلم فرمود : خداوند یهود را لعنت کند. خداوند بر ایشان پیه را حرام نمود ولی آنها ( پیه را ) جمع کردند و فروختند )

3.
صحابی نادان و شهوتران:
ابن جوزى آورده كه: وقتی عبدالله از عمر اجازه جهاد خواست عمر نپذیرفت و گفت: «اى پسرم! من از این نگرانم كه مرتكب زناشوى!»(3)
آری؛ در جهل و بى‏اطلاعی پسر عمر  از دین و فقه همین بس كه بلد نبود زنش را طلاق بدهد، و چنانكه در كتب معتبر اهل سنت نیز آمده ناتوانى و نادانى مى‏ نمود و نمى‏دانست طلاق در هنگامى صورت مى‏گیرد كه زن از عادت ماهانه پاك گشته و همبسترى هم نكرده باشد.(4)
و مسلم در «صحیح» خود مى‏نویسد: او زنش را در حالی كه در عادت ماهانه بود سه طلاقه كرد.(5)
و این مسئله به قدری ننگ حساب می شد که پدرش او را حتى وقتى بزرگ شده و به سالخوردگى رسیده بود شایسته و لایق خلافت نمى‏دید، و وقتى كسى گفت عبد اللّه بن عمر را جانشین خود ساز، گفت:
«
خدا ترا بكشد!» بخدا در این پیشنهادت خدا را در نظر نداشتى. كسى را خلیفه گردانم كه بلد نیست زنش را طلاق بدهد،؟! (6)

4.
امام بخاری در کتاب « صحیح بخاری » حدیثی را از أبوهریره نقل می کند که:« أبوهریرة می گوید: رسول خدا- صلی الله علیه و آله- فرمودند: ...( در روز قیامت ) در حالیکه من ( در کنار حوض ) ایستاده ام گروهی که من آنها را می شناسم می آورند سپس مَلَکی از ملائکه الهی خطاب به آن گروه می گوید؛ به طرف من بیایید! من ( پیامبر- صلی الله علیه و آله- ) به مَلَک می گویم: آنها را کجا می بری؟می گوید: قسم به خدا آنها را بسوی آتش می برم.می پرسم: مگر آنها چه کرده اند؟می گوید: آنها بعد از تو مُرتَد شدند ( از دین برگشتند ) و به گذشته تاریک خود بازگشتند ( کنایه از اینکه به حالت گذشتگان خود که همان کُفر جاهلیّت بوده برگشتند )!!!سپس گروه دیگری را  می آورند که آنها را نیز می شناسم و آنها را نیز بسوی آتش می برند و زمانیکه از علت دوزخی شدن آنان می پرسم آن مَلَک در جواب می گوید:آنها بعد از تو مُرتَد شدند ( از دین برگشتند ) و به گذشته تاریک خود بازگشتند ( کنایه از اینکه به حالت گذشتگان خود که همان کُفر جاهلیّت بوده برگشتند )!!!و من گمان نمی کنم که آنها از آتش نجات پیدا کنند مگر مقدار قلیل و اندکی از آنها »!!!(7)

حال با توجه به این حدیث، که در یکی از معتبرترین کتابهای اهل سنت نقل شده آن هم از جناب أبی هریرة که اهل سنت برای آن عظمت خاصّی قائل هستند، سوال ما این است که: براستی چرا اهل سنت تمامی صحابی پیامبر- صلی الله علیه و آله- را عادل می دانند و اگر کسی به آنها کوچکترین بی احترامی بکند، حکم کفر او را صادر می کنند و او را خارج از دین می دانند و ...؟!

اینها نمونه ی کوچکی بود از قضاوت بزرگان و اندیشمندان اهل سنت و وهابیت در منابع معتبر عامه و سلفی ،درباره برخی از صحابه ی نبی مکرم اسلام(ص).
سوال اینجاست که آیا این منابع از جمله اخبار و روایات جعلی و دروغین دست ساز شیعیان صفوی! است؟!
مگر صحیح مسلم و صحیح بخاری ،روایاتش "صحیح" نیست؟ یا اینکه ایندو هم جمع آوری شده از روایات تاریخی بی اساس و احادیث جعلی است؟!
------------------------------------------
پی نوشت ها:
(1) (
صحیح مسلم، کتاب البر و الصلة و الآداب، باب من لعنه النبی أو سبه أو دعا علیه، حدیث اول 4 / 2007).
(2)
السنن المأثورة ، ص 283 - 284 ،اسم المؤلف: محمد بن إدریس الشافعی أبو عبد الله الوفاة: 204 ، دار النشر : دار المعرفة - بیروت - 1406 ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : د. عبد المعطی أمین قلعجی
المصنف ، ج 8 ص 195 ، اسم المؤلف: أبو بكر عبد الرزاق بن همام الصنعانی الوفاة: 211 ، دار النشر : المكتب الإسلامی - بیروت - 1403 ، الطبعة : الثانیة ، تحقیق : حبیب الرحمن الأعظمی
مسند الإمام أحمد بن حنبل ، ج1 ص 25 ، اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشیبانی الوفاة: 241 ، دار النشر : مؤسسة قرطبة - مصر
سنن الدارمی ، ج 2 ص 156 ،اسم المؤلف: عبدالله بن عبدالرحمن أبو محمد الدارمی الوفاة: 255 ، دار النشر : دار الكتاب العربی - بیروت - 1407 ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : فواز أحمد زمرلی , خالد السبع العلمی
صحیح مسلم ، ج3 ص 1207 ، اسم المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسین القشیری النیسابوری الوفاة: 261 ، دار النشر : دار إحیاء التراث العربی - بیروت ، تحقیق : محمد فؤاد عبد الباقی
سنن ابن ماجه ، ج2 ص 1122 ، اسم المؤلف: محمد بن یزید أبو عبدالله القزوینی الوفاة: 275 ، دار النشر : دار الفكر - بیروت - - ، تحقیق : محمد فؤاد عبد الباقی
المجتبى من السنن ، ج7 ص 177 ، اسم المؤلف: أحمد بن شعیب أبو عبد الرحمن النسائی الوفاة: 303 ، دار النشر : مكتب المطبوعات الإسلامیة - حلب - 1406 - 1986 ، الطبعة : الثانیة ، تحقیق : عبدالفتاح أبو غدة
السنن الكبرى ، ج 3 ص 87 ،اسم المؤلف: أحمد بن شعیب أبو عبد الرحمن النسائی الوفاة: 303 ، دار النشر : دار الكتب العلمیة - بیروت - 1411 - 1991 ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : د.عبد الغفار سلیمان البنداری , سید كسروی حسن
(3)
سیرة عمر بن الخطاب، ابن جوزى 115، و در چاپى 138  
(4)
صحیح بخارى 8/ 76مسند احمد 2/ 51، 61، 64، 74، 80، 128، 145.
(5)
صحیح مسلم 4/ 179- 183
(6)
تاریخ طبرى 5/ 34-  تاریخ الكامل ابن اثیر 3/ 27-  الصواعق المحرقه 62-  فتح البارى 7/ 54، و آن را « صحیح» شمرده است.
(7)
صحیح البخاری(دارالقلم- بیروت1407ه.ق)- المجلد الرابع- الجزء الثامن- کتاب الرقاق- باب فی الحوض- ص506- حدیث1444 :
نرم افزار المکتبه الشامله- صحیح البخاری(مصدر الكتاب : موقع وزارة الأوقاف المصریة)- کتاب الرقاق- باب فی الحوض- جزء21- ص493.
6587 -
حَدَّثَنِى إِبْرَاهِیمُ بْنُ الْمُنْذِرِ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ فُلَیْحٍ حَدَّثَنَا أَبِى قَالَ حَدَّثَنِى هِلاَلٌ عَنْ عَطَاءِ بْنِ یَسَارٍ عَنْ أَبِى هُرَیْرَةَ عَنِ النَّبِىِّ - صلى الله علیه وسلم - قَالَ « بَیْنَا أَنَا قَائِمٌ إِذَا زُمْرَةٌ ، حَتَّى إِذَا عَرَفْتُهُمْ خَرَجَ رَجُلٌ مِنْ بَیْنِى وَبَیْنِهِمْ فَقَالَ هَلُمَّ . فَقُلْتُ أَیْنَ قَالَ إِلَى النَّارِ وَاللَّهِ . قُلْتُ وَمَا شَأْنُهُمْ قَالَ إِنَّهُمُ ارْتَدُّوا بَعْدَكَ عَلَى أَدْبَارِهِمُ الْقَهْقَرَى . ثُمَّ إِذَا زُمْرَةٌ حَتَّى إِذَا عَرَفْتُهُمْ خَرَجَ رَجُلٌ مِنْ بَیْنِى وَبَیْنِهِمْ فَقَالَ هَلُمَّ . قُلْتُ أَیْنَ قَالَ إِلَى النَّارِ وَاللَّهِ . قُلْتُ مَا شَأْنُهُمْ قَالَ إِنَّهُمُ ارْتَدُّوا بَعْدَكَ عَلَى أَدْبَارِهِمُ الْقَهْقَرَى . فَلاَ أُرَاهُ یَخْلُصُ مِنْهُمْ إِلاَّ مِثْلُ هَمَلِ النَّعَمِ » .

موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر  عجل الله تعالی فرجه الشریف